fredag 30. juli 2010

Tutorial på lommebok

Her kommer min tutorial på lommeboken som passer perfekt til gavekort på kredittkort størelse eller pengesedler.
ADVARSEL: Maaaaange bilder :)

Jeg leste en artikkel i lokalavisen i forige uke om at ungdomen (herre min, nå følte jeg meg gammen) lager seg lommebøker av melkekartonger. Det var et bilde av en slik som jeg desverre ikke har. Må si at dette var en miljøbevist ide som jeg likte veldig godt.
Derfor ville jeg lage min egen, men av design papir såklart.
Her kommer den.

Du må gjerne lage din egen, men da hadde jeg satt pris på om du linket tilbake til siden min.
Og jeg vil gjerne se det du lager, så legg igjen en kommentar til meg så jeg kan komme å se den :)
På forhånd takk!

Starter med et ark som måler 29 x 24,5 cm.
Score fire striper oppover fra siden som er 29 cm, på 7 cm, 14 cm, 21 cm og 28 cm.
Da sitter du igjen med en stripe som måler 1 cm, den skal brukes til å lime sammen lommeboken.

Du skal nå lage lokket som måler 5 cm på den delen av arket som er nermest der du skal lime sammen.
Skjær så bort det resterende av arket som ikke skal være med på lokket.
Den lengste siden skal nå måle 19,5 cm.
Arket skal nå se ut som bildet over.



Nå skal du score den delen som er nermest delen med lokk, 3,5 cm, altså på midten.
Gjør det samme med den delen som er lengst fra delen med lokket, som på bildet over.



Nå er den klar til å tapes sammen.


Da ser den ut som en melkekartong som man har klemt sammen sidene på.


Brett den så på midten så lomme åpningene ligger på lik linje.

Rund av lokket.

Tape så sammen lommene som på bildet over.

Fest på magnetene før du begynner å pynte den, så den ene magneten blir gjemt bak design papir.
Lag også en score linje til på lokket, som på bildet over, så lommeboken blir lettere å lukke. Dette tar du litt på øyemål etter hvor tykk den blir etter at lommene er tapet sammen.

Pynte tid :)
Dette gjør du såklart akkurat slik du vill, men her er målene på papiret som jeg har brukt.
Den lengste papirremsen er 19,5 cm x 6,5 cm
Den mellomste måler 10 cm x 6,5 cm
Den minste er 6,5 cm i bredden og noen få cm, bare så du har plass til punch borden du vill ha.

Jeg har laget taggsene etter målet på et kredittkort. Dette gjør du jo så klart akkurat som du vill med, både form og antall.



Håper dette var greit nok å forstå. Det er jo tross alt første gang jeg lager en tutorial.
Blir kjempe glad om du legger igjen en kommentar til meg om denne, både hva du synes og om det var greit å forstå :)
Håper også at noen vil prøve seg på en slik og at jeg får lov til å komme å se og kommentere.
Ha en kjempe fin helg alle sammen

8 kommentarer:

  1. Denne lommeboka synes jeg var utrolig flott. Og ikke noe problem å forstå. Må nok prøve en sånn.

    Ha en fin helg :o)

    SvarSlett
  2. Kjempefin!!!!
    Lagrer linken til sida di og skal prøve den i nærmeste framtid =0)
    Sier ifra da jeg er ferdig så du kan få kikke =0)
    Takk for at du deler!!
    Har lagt til sida di på blogglista mi sånn at jeg dukker plutselig opp igjen =0)

    SvarSlett
  3. Super ide! Den skal jeg helt klart lave i aften.

    En fin og grundig tutorial - flot klaret!

    SvarSlett
  4. http://pias-hobbyland.blogspot.com/2010/08/lommebok-kort.html

    jeg klarte det *hurra*
    og når jeg klarte det er forklaringen bra ;-)
    ha en flott kveld. klem pia

    SvarSlett
  5. Tusen takk for veldig koselig kommentar hos meg, det gledet meg masse. :)

    Så flott turoial du har lagd. Denne skal jeg prøve så snart jeg kommer hjem til hobbyrommet mitt igjen.

    Ha ei super uke!

    Klem, Trine :)

    SvarSlett
  6. Jeg er imponert!
    La merke til den melkekartonglommeboka i avisa, men har ikke tenkt mer på den før i dag. Slikt kort fikk jeg lyst til å prøve på til jeg skal i bursdag i helga!

    SvarSlett
  7. denne lommeboken må jeg jo bare prøve, elsker brettetekknikker. tusen takk for at du deler den med oss andre.
    klem Ann Kristin.

    SvarSlett
  8. Syns denne var så søt, så jeg prøvde å lage en selv også:)
    http://klippelime.wordpress.com/2011/04/22/lommebok/

    hilsen linn

    SvarSlett